english version

over wifac  |  service  |  contact  |  nieuwsbrief  |  vacatures

Etikettendruk is in beweging

Nieuws per afdeling

Etikettendruk is in beweging

Die concludeert daaruit dat er een verschuiving is van basale etiketten naar high end-toepassingen.

Jules Lejeune, managing director van Finat: 'De voortdurende groei van de vraag naar verpakte consumentengoederen, vooral in groeiende economieën, doet de vraag stijgen naar witte, gecoate materialen, waarmee eindgebruikers proberen hun merken te laten onderscheiden in het schap. Etiketten met variabele productgegevens in sectoren als retail, logistiek en procesautomatisering vragen een continu groeiend volume direct thermisch papier. Maar vooral de behoefte aan hoge kwaliteit (transparante) productdecoratie in hoge snelheid, hoog volume-sectoren als voedsel, gezondheids- en schoonheidsproducten stuwt de vraag naar PP-gebaseerde materialen.'
Deze laatste trend stimuleert producenten van zelfklevende etiketten overigens ook om te investeren in de kennis en middelen om high end-verpakkingen als puoches, sleeves en andere flexibele verpakkingen te produceren.

Kijken we naar Europa, dan zijn het vooral de groeiende Oost-Europese markten die de productie Europese etikettendrukkers vorig jaar tot een recordstijging (sinds 2010) stuwde van 1,7 miljard vierkante meter. Duitsland, Engeland, Italië, Frankrijk en Spanje zijn met 58% nog steeds de belangrijkste Europese markten, maar verwacht Polen en Turkije de komende jaren aanspraak zullen maken op zo'n top vijf-positie. Opvallend is echter dat het juist kleine landen als Denemarken, Nederland en Litouwen zijn die het meest produceren per hoofd van de bevolking. Waar het gemiddelde in Europa 9,7 vierkante meter per inwoner is, is het in de drie genoemde landen bijna 17,5 vierkante meter per persoon. Deze drie zijn dan ook exportgeoriënteerde landen.

Een ander onderzoek van Finat bevestigt de bloeiende staat van de Europese etikettenindustrie, met een gemiddelde groei per jaar in omzet van 7,1%, die in 2017 overigens wel iets afvlakte. Opvallend was dat de voornaamste groei zat in niet-primaire markten als automotive, duurzame consumentengoederen en chemicaliën. De grootste etikettenafnemers, de voedsel- en drankenindustrie, completeerden wel nog steeds de top vijf groeimarkten.

Bron: Finat / Graficus

De genoemde etikettenmaterialen kunnen ook met de Durst TAU 330 RSC digitale labelprinter verwerkt worden. Neem voor meer informatie contact op met Robbert Amse, telefoon 06-53502558, e-mail robbert.amse@wifac.nl

www.inkjetlabels.info

 

...De hele ombouw werd voortreffelijk gedaan: de verhuizing, het demonteren en monteren en het van tijd tot tijd inschakelen van de specialisten van KBA en van Wifac Naca....
Stijn van Tichelt
Smurfit Kappa Interbox
...Omdat we veel Point-of-Sale materiaal en verpakkingen maken, moeten onze materialen voor productie ook top zijn....
Raimond Paulus
Holbox
Rubberdoeken, perschemie, inkt, offsetplaten, etc., etc.
Meer info
Haal meer uit Adobe Creative Cloud
Meer info
NIEUW: schone en duurzame inkt
Meer info
Wifac start productie perschemie
Meer informatie
Wifac
Etikettendruk is in beweging

Die concludeert daaruit dat er een verschuiving is van basale etiketten naar high end-toepassingen.

Jules Lejeune, managing director van Finat: 'De voortdurende groei van de vraag naar verpakte consumentengoederen, vooral in groeiende economieën, doet de vraag stijgen naar witte, gecoate materialen, waarmee eindgebruikers proberen hun merken te laten onderscheiden in het schap. Etiketten met variabele productgegevens in sectoren als retail, logistiek en procesautomatisering vragen een continu groeiend volume direct thermisch papier. Maar vooral de behoefte aan hoge kwaliteit (transparante) productdecoratie in hoge snelheid, hoog volume-sectoren als voedsel, gezondheids- en schoonheidsproducten stuwt de vraag naar PP-gebaseerde materialen.'
Deze laatste trend stimuleert producenten van zelfklevende etiketten overigens ook om te investeren in de kennis en middelen om high end-verpakkingen als puoches, sleeves en andere flexibele verpakkingen te produceren.

Kijken we naar Europa, dan zijn het vooral de groeiende Oost-Europese markten die de productie Europese etikettendrukkers vorig jaar tot een recordstijging (sinds 2010) stuwde van 1,7 miljard vierkante meter. Duitsland, Engeland, Italië, Frankrijk en Spanje zijn met 58% nog steeds de belangrijkste Europese markten, maar verwacht Polen en Turkije de komende jaren aanspraak zullen maken op zo'n top vijf-positie. Opvallend is echter dat het juist kleine landen als Denemarken, Nederland en Litouwen zijn die het meest produceren per hoofd van de bevolking. Waar het gemiddelde in Europa 9,7 vierkante meter per inwoner is, is het in de drie genoemde landen bijna 17,5 vierkante meter per persoon. Deze drie zijn dan ook exportgeoriënteerde landen.

Een ander onderzoek van Finat bevestigt de bloeiende staat van de Europese etikettenindustrie, met een gemiddelde groei per jaar in omzet van 7,1%, die in 2017 overigens wel iets afvlakte. Opvallend was dat de voornaamste groei zat in niet-primaire markten als automotive, duurzame consumentengoederen en chemicaliën. De grootste etikettenafnemers, de voedsel- en drankenindustrie, completeerden wel nog steeds de top vijf groeimarkten.

Bron: Finat / Graficus

De genoemde etikettenmaterialen kunnen ook met de Durst TAU 330 RSC digitale labelprinter verwerkt worden. Neem voor meer informatie contact op met Robbert Amse, telefoon 06-53502558, e-mail robbert.amse@wifac.nl

www.inkjetlabels.info